× بستن تبلیغات
نوامبر
13
2018

پروژه کارآفرینی تولید ابزار دقیق آزمایشگاهی (فاصله یاب لیزری)

پروژه کارآفرینی تولید ابزار دقیق آزمایشگاهی (فاصله یاب لیزری)

پروژه کارآفرینی تولید ابزار دقیق آزمایشگاهی(فاصله یاب لیزری)در 42 صفحه ورد قابل ویرایش(جداول pdf)
دسته بندی صنعتی
بازدید ها 28
فرمت فایل doc
حجم فایل 1000 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 42

پروژه کارآفرینی تولید ابزار دقیق آزمایشگاهی (فاصله یاب لیزری)

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

کاربر

پروژه کارآفرینی تولید ابزار دقیق آزمایشگاهی(فاصله یاب لیزری)در 42 صفحه ورد قابل ویرایش

مقدمه :

این گزارش شامل طرح پیش امكان سنجی برای تولید یكی از ابزارهای دقیق آزمایشگاهی با عنوان فاصله یاب لیزری می باشد . بدیهی است با توجه به تنوع ابزارهای دقیق آزمایشگاهی، تهیه یك طرح پیش امكان سنجی برای همه آنها، مقدور نمی باشد و از اینروی با توجه به اهمیت و كاربرد فرآوان فاصله یابهای لیزری در كارهای آزمایشگاهی، در این طرح تولید آن مورد برر سی و مطالعه اولیه قرار گرفته است . گرچه نتایج حاصل حاكی از مقروت به صرفه بودن تولید این ابزار است، لیكن مشاور توصیه می نماید مطالعات تكمیلی امكان سنجی برای محاسبه دقیق سود و زیان طرح و نرخ بازگشت سرمایه و سایر شاخصهای موردنیاز برای تصمیم گیری صورت پذیرد.

نام کامل طرح و محل اجرای آن :

تولید ابزار دقیق آزمایشگاهی ( فاصله یاب لیزری )

محل اجرا :

مشخصات متقاضیان :

نام

نام خانوادگی

مدرک تحصیلی

تلفن

دلایل انتخاب طرح :

در بخش تولید توجه به استانداردهای تولید بسیار با اهمیت می باشد به خصوص تولید در زمینه ماشین آلات و همچنین قطعات ماشین آلات تولید و قطعات نظامی دقت فراوان برای تولید مورد نیاز است . وجود فاصله یاب در تولید این محصولات بسیار موثر می باشد خصوصاً آنكه فاصله یاب های قابل نصب در خطوط تولید دارای دقت بسیار بالا می باشند.

تولید مناسب قطعات می تواند موقعیت استراتژیك كشور را تثبیت كرده و ایران را به عنوان یكی از تولیدكنندگان معتبر معرفی نماید.

وضعیت و میزان اشتغالزایی :

تعداد اشتغالزایی این طرح 25 نفر میباشد .

تاریخچه و سابقه مختصر طرح :

امروز در صنایع مختلف وسایط گوناگونی جهت افزایش دقت تولید و سیستمهای وناگونساخته شده است . مسافت یاب لیزری یا فاصله یاب لیزری یكی از این سیستم ها می باشد . بكارگیری فن آوری نوین پردازش اطلاعات و سیستمهای الكترونیكی پیشرفته، تولیدكنندگان را قادر می سازد از این وسائل جهت كنترل هوشمند خط تولید خود استفاده كنند . اولین قدم در این راه، تولید حسگرهای لازم جهت حس كردن شراط خطرناك می باشد كه از جمله اساسی ترین آنها سنسورهای فاصله یاب هستن د. این سنسورها باید قادر به درك فاصله مناسب بوده و قابل استفاده در شرایط گوناگون آب و هوایی و شدت نورهای مختلف باشند.

اطلاعات جمع آوری شده از این سنسورها توسط مدارهای واسط به یك پردازشگر ارائه می گردند. این پردازشگر بر اساس یك سری محاسبات و قواعد، شرایط ر ا بررس و تحلیل نموده و در صورت وجود خطر تصادف، راننده را آگاه می نماید.

طرز كار فاصله یاب لیزری براساس همان اصولی است كه در رادارهای معمولی بكار می رود. یك تپ لیزری YAG و یا CO2 به هدفی كه نشانه روی شده است ارسال می شود . سپس تپ ارسالی به هدف خورده باز می گردد و سپس توسط یك سیستم مناسب گیرنده نوری آشكار می شود. فاصله مورد نظر با تعیین مدت زمانی كه طول می كشد تا تپ ارسالی مسیر رفت وبرگشت را طی كند، بدست می آید . طرح كلی یك فاصله یاب Nd:YAG متشكل از فرستنده )لیزر( گیرنده و دوربین است . سپس با ارسال تپ ارسالی به هدف ، نور پراكنده شده از هدف توسط عدسیهای L1 و L2 روی یك آشكار ساز تمركز یافته و یك سیگنال الك تریكی حاصل می شود . اگر لحظه t0 تپ لیزری از سیستم به سمت هدف ارسال شود و سیگنال بازگشتی در لحظهt1 آشكار شود، با توجه به اینكه نور با سرعت c در مدت زمان t1-t0 فاصله را پیموده است, فاصله x بدت می آید. مشاهده میشود كه دقت در تعیین فاصله به دقت در تعیین زمان بستگی دارد

شماره تعرفه گمركی

دستگاه فاصله یاب لیزری در با شماره تعرفه 90151000 به كشور وارد می شود.

شرایط واردات

طبقه بندی كالاهای وارداتی و صادراتی براساس تعرفه “سیستم هماهنگ توصیف و كد گذاری كالا انجام می گیرد. به كالای وارداتی حقوق گمركی و سود بازرگانی تعلق م ی گیرد كه میزان آن به موجب قانون مقررات صادرات و واردات، تعیین می گردد مسافت یاب با حقوق ورودی 15 درصد اجازه ورود به كشور را دارند.

استاندارد ملی یا بین المللی

در داخل كشور و سایركشور هیچگونه استانداری برای این محصول یافت نمی شود.

بررسی و ارایه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول

قیمت محصول مورد نظر كه دارای دقت فراوان (سانتی متر) باشد با قیمت 100 هزار ریال در بازار قابل دسترسی می باشد.

موارد مصرف و كاربرد

این نوع ح سگر در خطوط تولید مورد استفاده قرار می گیرد تا دقت در تولید را افزایش داده و میزان خطا را كاهش دهد.

كالاهای جایگزین

با توجه به اینكه خطا در فاصله یاب های لیزری بسیار پائین می باشد لذا هیچ محصول جایگزین برای آن وجود ندارد.

شرایط صادرات

كالاهای صادراتی از پرداخت حقوق گمركی و سود بازرگانی معاف هستند لكن مشمول پرداخت هزینه های تخلیه و بارگیری و انبار داری می باشند.

بررسی ظرفیت واحدهای فعال تولیدی

براساس لوح فشرده سازندگان محصولات صنعتی وزارت صنایع و معادن كد ISIC به شماره33121132 هیچ واحد فعال تولیدكننده در زمینه تولید محصول طرح در كشور وجود ندارد.

واردات

واردات محصول طرح در سالهای اخیر با شماره تعرفه 901510 به شرح جدول زیر می باشد.

3. روش تداخل سنجی

در روش هندسی فاصله از روی یك یا چند تصویر از صحنه سه بعدی به دست می آید كه این روش خود ممكن است به دو صورت انجام شود : یكی بینایی استریواسكوپی 2 و دیگری روش نورافكنی 3. در روش استریواسكوپی از یك صحنه از دو جهت متفاوت تصویربرداری می شود، یك همخوانی در نقاطی از این تصاویر برقرار می شود و از روی تفاوت میان این دو تصویر اطلاعات فاصله به دست می آید.

در روش نورافكنی، از الگوهای مختلف نوری برای روشنایی صحنه استفاده می شود . تصاویر به دست آمده در نتیجه این نورافكنی در به دست آوردن فاصله ما را یاری می كند . چون اطلاعات فاصله به طور داخلی در محل الگوهای نوری در تصاویر كد می شود، این روش نسبت به شدت نور بازتابیده حساس نمی باشد و فقط شدت باید از یك آستانه مطمئن بالاتر باشد. بنابراین به لیزرهای وات بالا نیازی نمی باشد . اصلی ترین عیب روش هندسی مساله تشكیل مناطق سایه می باشد كه از عدم تطبیق گیرنده و فرستنده حاصل می شود.

در روش فاصله یابی به روش تداخل سنجی ایده اصلی براساس تداخل دو یا چند بیم لیزر با طول موج های مختلف می باشد (مانند تداخل سنج مایكلسون یا فبری – پروت ). این نوع از فاصله یاب ها دارای دقت خیلی بالا می باشند ولی معمولا برای اندازه گیری فواصل كوچكتر از نصف طول موج نوری استفاده می شوند.

روش زمانی به دو روش مجزای پالسی و اندازه گیری شیفت فاز تقسیم می شود . روش پالسی به این صورت است كه یك پالس باریك و پرتوان به هدف شلیك می شود و انعكاس این پالس توسط یك آ شكارساز نوری آشكار می شود . از اختلاف زمانی پدید آمده میان پالس ارسال شده و دریافت شده و كالیبره كردن آن، فاصله به دست می آید . روش پالسی معمولا برای فواصل طولانی استفاده می شود و از آنجا كه پهنای پالس های ارسالی در حد چند نانوثانیه است لذا پهنای باند گیرنده باید بالا باشد . همچنین ممكن است با كوچكترین تغییر در دامنه سیگنال داده شده به مقایسه كننده ها و یا سطح آستانه، آنها دچار خطا شویم لذا دقت آن محدود می شود.

اندازه گیری شیفت فاز میان سیگنال فتوالكتریك آشكار شده در گیرنده و سیگنال سینوسی مرجع (كه هم فركانس می باشند) روش مناسبی برای اندازه گیری فواصل زیر 100 متر می باشد.

در این طرح ما تنها به چگونگی طراحی و ساخت یك فاصله یاب لیزری برای فاصله 1متری تا 10 متری به روش هتروداین در آشكارسازی فاز می پردازیم.

مقایسه بین روش شدتی و روش اندازه گیری زمان سیر نور

در ساخت سنسورهای نوری و صوتی دو روش مختلف جهت سنجش فاصله وجود دارد كه یكی مبتنی بر میزان امواج بازگشتی از روی مانع (روش شدتی ) و دیگری بر مبنای اندازه گیری زمان سیر موج از فرستنده به هدف و از هدف به فرستنده است . استفاده از روش دوم علیرغم مشكلات زیاد در ساخت مدارات مربوط به آن، به لحاظ مقاومت بیشتر در برابر تغییرات محیطیف مناسبتر است . با توجه به سرعت زیاد سیر نور، سیستم اندازه گیری زمان سیر، برای سنسور لیزری بسیار پیچیده تر از مدارات لازم جهت اندازه گیری زمان سیر صوت در روشهای صوتی می باشد . در این روش، لیزر به سمت خدف تاباند ه میشود و پس از بازگشت از روی هدف و دریافت توسط قسمت گیرنده، مدت زمان رفت و برگشت، اندازه گیری می شود . سپس با توجه به ثابت بودن سرعت نور، فاصله به دست می آید.

گزارش مختصر بازدید از واحد ها تولیدی با خدماتی مرتبط با موضوع پروژه :

بازدید از کارخانه رای پردازان نیک

بر اساس هماهنگی های بعمل آمده در بازدید از کارخانه رای پردازان نیک به بررسی سیستم ها و دستگاهها و ماشین آلات موجود در کارخانه پرداختیم و سیستم مدیریت و روش های تامین مواد اولیه را در کارخانه مورد ارزیابی قرار دادیم ،

جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :

ابتکار و نوآوری در کلیه رشته ها می تواند عامل پیشرفت و توسعه قرار گیرد در بخش تجهیزات آزمایشگاهی نیز که بازار رقابتی بسیار شدیدی دارد استفاده از ایده های نو و نوآوری و خلاقیت می تواند به عامل موفقیت تبدیل شود ، متد های نوین تبلیغاتی یکی از عوامل پیشرفت و توسعه اقتصادی در کشور های صاحب سبک در صنعت میباشد ، الگوبرداری از این روشها برای معرفی کالا و محصولات می تواند به عنوان یک ایده نو مورد استقیال قرار گیرد .

درباره نویسنده:

فرستادن دیدگاه

× بستن تبلیغات